آنچه موجب بقا سازمان ها و کسب و کارها را فراهم می آورد رعایت اصول و شیوه های صحیح و نوین انجام کارهاست که کسب و کارها در محیط رقابتی، محکوم به تمرکز و اجرای بهره وری می باشند.

راهکارهای مدیریت در کسب و کارهای امروزی تغییر یافته است و این راهکارها موجب ایجاد انگیزه در پرسنل و در نهایت افزایش بهره وری و کیفیت خدمات می گردد.علاوه بر این با گسترش تکنولوژی و فناوری عرصه فعالیت کسب و کارها نیز به طبع توسعه خواهد یافت.

از این رو بررسی شیوه های نوین مدیریت مطب در راستای بهبود رفتار پزشک و پرسنل مطب با مراجعین و بیماران در عرصه رقابت عامل حیاتی به شمار می رود که باید مورد شناخت قرار گرفته شود.

اگر شما نیز صاحب مطب یا کلینیک هستید حتما برای موفقیت در آن تلاش می کنید و مایل هستید راهکارهایی را در مدیریت مطبخود به کار گیرید که موفقیت آن را تضمین نماید.

در مدیریت مطب نباید تصور کنید برخورداری از دانش و مهارت در زمینه تخصصی برای شما کافی است، علاوه بر دانش و تخصص، باید مطب خود را به شیوه ای مدیریت کنید که در محیط رقابتی امروزی افزایش بهره وری و کیفیت خدمات و در نهایت جذب بیمار بیشتر را به همراه داشته باشد.

چند راهکار نوین در مدیریت مطب

اولین راهکار برندینگ یا برندسازی مطب یا کلینیک.

فعالیت های درمانی و تخصص پزشکی شما هم یک نوع کسب و کار است و برای رشد و توسعه به برندسازی نیاز دارد. در واقع اگر شما بر روی ساخت یک برند منحصر بفرد برای فعالیت و تخصص خود متمرکز نشوید، بیماران به جای شما این کار را انجام می دهند و ممکن است نتیجه آن چیزی که مدنظر شما است، نباشد. در یک مطب یا کلینیک، برند آن چیزی است که بیماران با دیدن شما با دیدن شما به عنوان پزشک یا مطب و مرکز درمانی شما، پس از ارتباط با شما و پرسنل تان حس می کنند، می شنوند و می بینند. این موارد شامل فعالیت های تبلیغاتی مانند بروشور، جزوات، دکوراسیون مطب، نحوه رفتار کادر درمانی، وب سایت و نحوه حضور شما در فضای آنلاین و شبکه های اجتماعی… که برای بیماران تهیه و تدوین شده است نیز می باشد.

هنگامی که شما وجه تمایز واقعی خود (نه فقط از دید خود بلکه از دید بیمارانتان) در درمان را دریافته باشید، برندسازی بیشترین سود را برای شما به همراه دارد. در مورد آنچه که شما را از دیگر رقبای مستقیم در بازار خدمات درمانی جدا می‌کند، بیندیشید؛ چه چیزی سبب می‌شود که شما در بازار خدمات درمانی محلی، جامعه مجازی آنلاین و در بین بیمارانِ مورد هدف شما به صورت مشخص شناخته شوید؟

برندسازی مناسب برای بیماران بالقوه و منابع ارجاعی، دلایل خوبی را برای انتخاب شما در مقایسه با رقبای دیگر فراهم می‌آورد.

دومین راهکار، بازاریابی

بازاریابی مطب، فرایند شناسایی و شناساندن میباشد، منظور از فاز شناساندن، فعالیت های ترویجی است که باعث آشنایی بیشتر مشتریان و افراد جامعه با مطب پزشک می شود. فعالیت های مربوط به شناساندن با مولفه ترویج (promotion) ارتباط پیدا می کند. که این عنصر در بازاریابی مطب پزشکی، به چند زیر مولفه تقسیم  می شود عنصر ترویج عناصر متفاوتی دارد مانند: تبلیغات، بازاریابی مستقیم، روابط عمومی، فروش خدمات، مشوق های فروش.

سومین راهکار، دیجیتال مارکتینگ

در دنیای امروز زمانی که افراد در رابطه با سلامتی‌شان به مشکلی برمی‌خورند یا برایشان سوالی پیش می‌آید اولین کاری که انجام می‌دهند جستجو در موتورهای جستجو و فضای مجازی است. اینجاست که دیجیتال مارکتینگ برای پزشکان و سازمان ‌های درمانی اهمیت پیدا می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ پزشکی رویکردها و ابزاهای مختلفی دارد که می‌توان به وب سایت ها، محتواهای بهینه شده برای موتورهای جستجو، استفاده کارا و موثر از شبکه های اجتماعی و… اشاره کرد.

هر روز که می‌گذرد تعداد بیشتری از پزشکان به استفاده از شیوه‌های بازاریابی دیجیتال روی می‌آورند. افزایش استفاده از دیجیتال مارکتینگ به این دلیل است که پزشکان متوجه شده‌اند که برای رسیدن به اهدافی که دارند و همچنین برای جذب مشتریان بالقوه بهترین راه به کار بردن شیوه‌های بازاریابی دیجیتال مانند طراحی وب سایت، بهینه سازی برای موتورهای جستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و تبلیغات آنلاین می باشد.

چهارمین راهکار، استفاده از نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک

با توجه به گسترش و پیشرفت سیستم های کامپیوتری و جایگاه مهم و روبه رشد آنها، باید به این امر واقف بود که آنها نقش حیاتی و مهمی در زندگی ما بر عهده دارند و به طبع نمی توان نقش حیاتی نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک را در حرفه پزشکان نادیده گرفت. همچنین تحول به موقع و صحیح نرم افزارها و سیستم ها با کیفیتی مطلوب، می تواند باعث بهبود روند کار پزشک و نیز جلب رضایت بیماران شود. و این امر مستم انتخاب صحیح نرم افزار مدیریت مطب است. از آنجایی که امروزه مردم وقت بیشتری را با گوشی های هوشمند همراه، تبلت و کامپیوتر سپری می کنند تعحب آور نیست که آنها از رزرو نوبت به صورت آنلاین و اینترنتی رضایت بسیاری داشته باشند

پنجمین راهکار، تبدیل منشی مطب به کارشناس فروش

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک پزشک در مطب، در اختیار داشتن یک منشی خوب یا بهتر بگوییم یک مدیر مطب یا برنامه ریز مطب خوب است. قطعا یک منشی مطب حرفه‌ای در موفقیت مطب تاثیرگذار است.

برای اینکه منشی مطب شما در این موفقیت تاثیر گذار باشد باید از ویژگی های یک کارشناس فروش  برخوردار گردد یعنی منشی مطب باید در ابتدا به این حرفه علاقمند بوده و نگرش مثبتی به آن داشته باشد،دارای مهارتهای ارتباطی بالایی باشد، مردم را دوست داشته و نگاه مشتری مدارانه  داشته باشد، به شدت پیگیر اوضاع مراجعان باشد و از هر موقعیتی برای جذب بیمار استفاده می کند .هر فرصتی را غنیمت شمرده و به هر کس به عنوان مشتری بالقوه نگاه می کنند.همیشه کارت ویزیت به همراه داشته باشد شاید هر زمانی خارج از مطب در تعامل با افراد بتواند مراجعین بالقوه برای مطب جذب کند.

ششمین راهکار، طراحی داخل مطب

طراحی داخلی مطب به کلیه اقداماتی گفته می شود که در آن محیط داخلی مطب از لحاظ کاربردی بهینه می شود و همچنین زیبایی بصری خاصی به مطب داده می شود، از آنجا که محیط مطب محیطی استرس زا برای بیماران است طراحی مناسب داخل مطب می تواند محیط آرامش بخشی را برای بیماران فراهم کند. بیماری که به مطب مراجعه می کند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی در شرایط مساعدی نیست یک محیط آرام و بدون استرس می تواند کمک شایانی به بیماران بکند.

در همه طراحی ها خصوصا طراحی داخلی دکوراسیون مطب بیشتر دو نوع هدف مدنظر است، یکی کاربردی کردن و دیگری زیبایی ظاهری بخشیدن به مطب است.

1-مبلمان راحت استفاده شود، از تلویزیون و رادیو نیز برای سرگرم شدن بیماران می توان استفاده کرد.

2-بهتر است که افتخارات، گواهی و دیپلم های افتخار پزشک مطب در معرض دید بیماران قرار داده شود این کار موجب خواهد شد که اعتماد بیشتر بیماران فراهم شود.

3-توجه به رنگ اتاق ها و سالن انتظار مطب نیز از مهم ترین نکات در طراحی داخلی مطب است، سعی کنید از رنگ های ملایم از جمله رنگ سبز، آبی و سفید در مطب استفاده شود.

4-نورپردازی نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که در طراحی دکوراسیون مطب باید به آن توجه شود از نورهای ملایم و نقطه ای استفاده شود، محیط پرنور در مطب آرامش بخش نخواهد بود و معمولا با استرس همراه است.

هفتمین راهکار اولویت دادن به مسائل مربوط به مدیریت امور بیمه و مالیات

مدیریت امور مالیاتی و بیمه‌ای یکی از مهمترین عوامل در پایداری کسب و کار است؛ به ویژه در ایران که قوانین و مقررات مالیاتی و بیمه‌ای گسترده، پیچیده و متغیر می‌باشند. توصیه می شود در مدیریت مطب  خود همواره با مشاوران با تجربه در خصوص بیمه و مالیات در ارتباط باشید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک دکتر لینک راهکاری هوشمند در زمینه هوشمند سازی سیستم های مدیریت مراکز بهداشت و درمان 

 مقالات مرتبط:

راهکارهای مدیریت مطب برای افزایش رضایت مراجعین

بادها و نبایدهای برخورد با نظرات بیماران

مدیریت سنتی مطب در مقابل مدیریت مدرن

افزایش بهره وردی در مدیریت مراکز درمانی


 


 

 



مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها